Hej ti,
prije nekoliko tjedana pričala sam s klijenticom i prijateljicom Ivanom Karmišević u sklopu njenog Living magazina. Još uvijek se sjećam trenutka 2021. godine kada mi je Ivana po prvi put rekla da želi pokrenuti vlastiti digitalni magazine. Kada me, dvije godine kasnije, pozvala da budem dijelom 72. izdanja – bio je to poseban full circle trenutak.
Kako je intervju bio dostupan samo onima koji su prijavljeni na listu čitatelja, dogovorila sam s Ivanom da najzanimljivija pitanja podijelim i u ovom formatu.
Koje su glavne prednosti angažiranja poslovne mentorice? Radiš li isključivo s pojedincima ili i s organizacijama?
Na ovo pitanje mogu odgovoriti iz obje pozicije – i kao poduzetnica i kao mentorica. Kroz karijeru sam surađivala s nekoliko biznis mentora i svaki je bio veliki dio mog osobnog i poslovnog rasta. Zbilja je neprocjenjivo čuti svježu perspektivu, s nekim razrađivati ideje, primiti iskrenu podršku. Glavni razlozi koje ističu klijenti s kojima ja radim su – objektivan pogled na njihov biznis, struktura (od koje ne mogu pobjeći ni da želim), dosljednost te entuzijazam i podrška. Nakon što sam 5 godina surađivala s vodećim korporacijama u regiji, danas radije radim s malim timovima i poduzetnicima gdje kroz suradnju imamo priliku izgraditi odnos, a svaka promjena koju implementiramo je vidljiva gotovo odmah.
Koji su najčešći izazovi s kojima se tvoji klijenti suočavaju i kako im pomažeš da ih prevladaju?
Često kažem da je poduzetništvo najbrži i najintenzivniji rad na sebi. Tako često s poduzetnicima radim na najrazličitijim izazovima, no moja specijalnost je dizajniranje ponuda i općenito prodajnog lijevka, netradicionalna prodaja temeljena na psihologiji te održive strategije u rastu biznisa.
Kako pristupaš individualnim potrebama svojih klijenata? Je li svaki program prilagođen ili imaš standardizirane programe?
Sami naziv #radimposvom brenda proizlazi iz uvjerenja da ne postoji samo jedna ispravna strategija koja vrijedi za svakoga. Baš suprotno. Tržište je prepuno različitih poslovnih modela među kojima su svi uspješni i svi su pronašli neku vlastitu definiciju uspjeha. Od biznisa koji prodaju jedan prepoznatljivi proizvod, do onih koji imaju prepun web shop. Od poduzetnika koji objavljuju sadržaj svaki dan, do onih koji kreiraju jedan iščekivani podcast mjesečno. Moj prvi zadatak je razumjeti jedinstvene potrebe, želje i talente poduzetnika s kojima radim kako bismo onda zajedno dizajnirali poslovni model koji je u skladu s tim. Čak i u online programima poput #radimposvom AKADEMIJE koji su snimljeni unaprijed učim klijente kako među prezentiranim opcijama odabrati najbolju strategiju za sebe.
Kako potičeš kontinuirani osobni i profesionalni razvoj klijenata?
Klijentima vrlo rijetko govorim što da rade. Umjesto toga, učim ih kako da sami postavljaju prava pitanja, definiraju vlastite prioritete, analiziraju rezultate. Moja namjera je da me, nakon 3 ili 6 mjeseci suradnje, klijenti više ne trebaju. To ne znači da ne uživam u suradnjama koje traju godinama (jer svaka faza biznisa donosi nove izazove), no moj cilj je da svaki klijent već tijekom suradnje razvije poduzetnički IQ i nauči se snaći u svakoj situaciji. Klijenti će mi često reći da i mjesecima nakon suradnje točno znaju što bi ih pitala u nekoj situaciji. No više nisam ja ta koja postavlja pitanja zato što ih postavljaju oni sami.
Kako ocjenjuješ uspjeh svojih klijenata nakon završetka suradnje? Postoje li neki načini mjerenja postignuća?
Na početku svake privatne suradnje uvijek definiramo cilj i kako ćemo znati da smo ga ostvarili. To ne znači da po putu ne možemo promijeniti ili prilagoditi cilj, no važno je znati prema čemu idemo. (U suprotnom, kako ćemo znati jesmo li tamo stigli?) Ti ciljevi se razlikuju. Ponekad klijent želi ostvariti 10 suradnji u 3 mjeseca, a ponekad im je važnije kako se osjećaju u vlastitom biznisu. Baš sam nedavno radila s klijenticom koja je željela lansirati novi proizvod, no umjesto broja prodanih primjeraka, bilo joj je važnije da tijekom tog lansiranja ne pregori. U skladu s tim ciljem odabrale smo odgovarajuće strategije i dizajnirale lansiranje u kojem je 100% uživala. To definiranje prioriteta na kojem inzistiram na početku svake suradnje postaje izvor jasnoće i sigurnosti u svim daljnjim koracima.
Koji su tvoji planovi i ciljevi u budućnosti? Imaš li neke projekte ili inicijative na kojima trenutno radiš?
Voljela bih za malu skupinu poduzetnica organizirati jedinstveni retreat negdje na obali. Voljela bih dizajnirati nove proizvode (uz planer Godina po mom koji uskoro ide u svoje treće izdanje). Voljela bih organizirati konferenciju u malo drugačijem formatu od onog na koji smo naviknuli. Voljela bih snimati #radimposvom podcast uživo s publikom. Voljela bih napisati knjigu. To je samo mali dio ideja koje se u svakom trenutku vrte po mojoj glavi i koje ću realizirati kada osjetim da je pravi trenutak za njih. No, iako se formati možda mijenjaju, moja misija ostaje ista – podržati 10.000 malih poduzetnika u izgradnji održivog i dugovječnog biznisa koji će im pružiti slobodu o kojoj sanjaju. Lako mogu zamisliti sebe u 70-ima kako i dalje dijelim iskustva, znanja i strategije s onima koji će tada htjeti slušati… (smijeh)
Kako se razvijaš i usavršavaš? Koja su tvoja omiljena sredstva za učenje i razvoj?
U početku karijere učila sam iz poslovnih knjiga. Bilo je to u periodu kada sam osvijestila koliko toga ne znam i koliko toga tek trebam naučiti. Znala sam istovremeno čitati više različitih knjiga o psihologiji, marketingu, prodaji, strategiji (…) i neprestano sam na taj popis dodavala nove. Zatim sam otkrila online edukacije! Upravo sam uložila u jednu online edukaciju o širenju i vođenju tima i taj trenutak zaranjanja u novu temu za mene je uvijek uzbudljiv. Također, posljednjih godina otkrila sam da najbrže učim kroz razgovor s ljudima koji su pet koraka ispred mene. Bilo da je to u sklopu mentoriranja, konferencije ili podcasta – ništa nije toliko vrijedno kao čuti kako drugi ljudi razmišljaju.
Što je za tebe self-care?
Moja definicija brige o sebi glasila bi – pokloni sebi ono što ti je potrebno. Za mene je self-care puno dublji od maske za lice ili rituala prije spavanja (iako volim oboje). Za mene to znači biti sam svoj najbolji prijatelj, brinuti o vlastitim potrebama, ispunjavati vlastite želje.
Koliko je u procesu tvog osobnog i profesionalnog rasta važan self-care? Kako ga prakticiraš?
Rekla bih da je nezaobilazan. Da bih svakodnevno pružala podršku i siguran prostor klijentima s kojima radim, prvo ja moram biti dobro. To vrijedi za svakoga tko radi s ljudima, no u ovom poslu je to posebno važno. To znači da dosljedno osiguravam vrijeme za sebe, postavljam zdrave granice, dizajniram radno vrijeme u skladu s vlastitim potrebama, kažem NE kada nešto nije za mene, uzmem pauzu kada mi je to potrebno. Jedno od mojih osobnih pravila u poslu koji sam izgradila za sebe je da ništa neću napraviti iz emocije moranja. Ako energija ili entuzijazam nisu prisutni, prvo ću se odmaknuti, napuniti vlastite baterije i tek onda se vratiti zadatku na listi.
Koji su tvoji najdraži self-care rituali?
Duga šetnja sa Zoe uz najdraži podcast, jutarnja kava u praznom kafiću, trening s privatnim trenerom, feniranje u salonu usred radnog dana, čitanje prije spavanja. A odnedavno i dnevna inspekcija sobnih biljaka (čiji broj iz dana u dan neobjašnjivo raste).
I za kraj, koji je tvoj omiljeni čaj?
Ne znam računa li se (budući da ga pijem usred dana i s mlijekom), no često ću umjesto bijele kave naručiti matcha latte, posebno u hladnijim mjesecima koji slijede.
Ako želiš čitati Living, prijavi se na linku.
Living stiže svake druge nedjelje ujutro i potpuno je besplatan.
Čitam
Šest vrana (Leigh Bardugo): Ove godine odlučila sam se vratiti čitanju fikcije, posebno fantastike i kriminalističkih romana. Trenutno čitam drugi dio duologije i uživam u ovom čarobnom svijetu (na kojem se temelji i Netflix serija Shadow and Bone).
Gledam
Beckham (Netflix): Nakon preporuke u Biznis areni, morala sam pogledati ovu dokumentarnu seriju koja prikazuje zanimljiv primjer mentalne otpornosti i nošenja s cancel kulturom u godinama u kojima taj pojam još nije postojao. (Kadrovi Madrida su samo dodatni bonus.)
Slušam
1989 (Taylor’s Version): Točnije, gledam reakcije drugih na novi album. Ja volim Taylor (posebno njena zadnja dva albuma), no reakcije njene zajednice na svaki novi album su društveni fe-no-men. Svako lansiranje je savršen primjer tajnovitosti, iščekivanja, uzbuđenja, znatiželje i svih onih najboljih emocija koje volimo u prodaji, zbog čega je užitak pratiti korake koje poduzima.
Prijavi se na #radimposvom NEWSLETTER i otključaj ekskluzivan sadržaj, preporuke i ideje koje Tea ne dijeli nigdje drugdje.